Skip to main content

We schieten onszelf in de voet wanneer we zeggen dat we gestresst zijn. Het woord ‘stress’ betekent te veel, we gebruiken het voor alles. Stress is een containerbegrip. Wil je stress verminderen? Onderzoek dan jouw stress. Onderzoek wat het precies is, waar het precies vandaan komt. Geef jouw stress een naam. Als je dat niet doet en je blijft het stress noemen, zul je eindigen met algemene oplossingen voor een ongedefinieerd probleem. En algemene oplossingen gaan geen specifieke problemen verhelpen. Vanaf nu is stress het verboden woord.

Tien manieren om je stress te verminderen

Elk artikel dat je leest op het internet staat vol gekrabbeld met lijstjes die overlopen aan tips om van je stress af te komen. ‘Stress verminderen? Lees deze 10 tips’. Je krijgt praktische aanwijzingen die meteen werken. Alleen gaan ze allemaal voorbij aan één belangrijk punt. Geen van allen weet wat het probleem is. Ze geven je oplossingen zonder het probleem te kennen. Zonder jou te kennen.

Ga naar buiten, loop een rondje, focus op je ademhaling, geef iemand een knuffel, doe aan mindfullness, wees dankbaar, eet meer vitamines, eet minder vet, of vlees. 

Maar waar is dit een oplossing voor? Was het maar zo simpel, dan waren we allemaal binnen de kortste keren van onze stress af. 

Alles is stress

In de jaren ’80 deden twee Amerikaanse wetenschappers onderzoek naar stress. Na het lezen van de beschikbare literatuur waren ze in de war. Uit hun conclusie blijkt stress “niet alleen te zijn wat het is, maar ook de aanleiding daartoe, alsook de gevolgen ervan.” (Ellis & Thompson, 1986).

Oftewel: stress is de oorzaak, je gevoel en het gevolg. 

We geven het label stressvol aan situaties die bij ons tot stress leiden en ons stressvol laten gedragen. Op zich is het niet vreemd dat een stressvolle situatie tot stress leidt, maar je leert niks over jezelf of de situatie als je jezelf zo uitdrukt en je leer al helemaal niks over hoe je deze vervelende situatie zou kunnen aanpakken. 

Stress → stress → stress.

Stress is de oorzaak

Wanneer een situatie, gebeurtenis of omstandigheid als emotioneel belastend kan worden gezien, zouden we normaal zeggen dat dit stressvol is. Beter is het om daar de term ‘stressor’ voor te gebruiken. Datgeen dat de emotionele belasting veroorzaakt. Dit kan van alles zijn, van het verliezen van je baan, tot een ruzie, of een prestatiemoment. 

Stress is je gevoel

Hoe jij reageert op de stressor is jouw stressreactie. Dit is in eerst instantie hoe jouw lichaam reageert op de stressor en heeft als gevolg daarvan een emotionele component. Je voelt angst, opwinding, boosheid of twijfel. Elk specifieke gevoel geeft jouw informatie over de stressor en hoe je hier het best mee om kan gaan. Deze emotie is een informatiebron voor jou en je te bepalen tactiek. 

Stress is het gevolg

Het gevolg van jouw stressreactie is jouw strategie. Dit is hoe je met jouw stressreactie omgaat. Dit kan volautomatisch in werking treden of het kan een bewuste gekozen manier zijn om met de stressor en stessreactie om te gaan. Een situatie vermijden, meer werken, minder werken, ontspanning of juist adrenaline opzoeken, zijn allemaal strategieën. 

Jouw stress labelen is een goede emotie-regulatie techniek

Stress verminderen begint bij het benoemen van de juiste emotie. 

Het specifiek en accuraat benoemen van je emoties noem je labelen. Dit is een van de meest krachtige en tegelijk elegante emotie regulatie technieken die er is. Het is simpelweg het geven van de juiste naam aan de emotie die je ervaart. 

Zoals je hierboven hebt gelezen is jouw stressreactie (voor een groot gedeelte) een emotie. Welke emotie dat precies is, is aan jou om te onderzoeken. ‘Een beetje gestresst’ mag vanaf nu nooit meer jouw antwoord zijn op de vraag hoe het met je gaat. 

Wat jouw antwoord dan wel is, kan je met behulp van onze infographic ontdekken.

Start nu met de gratis introductiecursus!

Na afloop weet je:
  • Uit welke 4 vaardigheden emotionele intelligentie bestaat
  • Wat een emotie precies is en hoe je die kan veranderen
  • Hoe emotionele intelligentie jou gaat helpen
  • Waarom je nooit meer mag zeggen dat je gestrest bent